13 Mayıs 2009 Çarşamba

Döngüsel artık

Yıllarca anlamakta zorlandığım konuların başında gelirdi microekonomi... Aşağıda bu hikayeyi bana e-posta yolu ile ileten X bankasındaki müşteri temsilcim sayesinde anlayabildim...Evet, Godot'dan sonra bunuda anladım...


"Mevsim yaz, aylardan Ağustos.

- Bilmem nerenin bilmem neresinde küçük bir kasaba... Yaz sezonu, ancak yağmur yağıyor, kasaba ise bomboş.

- Herkesin bir yerlere borcu var ve kredi ile yaşıyorlar.

- Tesadüfen otelin birine zengin bir Rus geliyor ve resepsiyona 100 USD bırakıp, odaya bakmaya çıkıyor.

- Otel sahibi parayı hemen alıp, Markete olan borcunu ödüyor.

- Market sahibi 100 USD ı kaparak, hemen toptancıya olan borcunu veriyor.

- Toptancı büyük bir sevinçle parayı alıp, kriz nedeniyle kredili hizmet veren, son defa birlikte olduğu fahişeye götürüyor.

- Fahişe parayı alıp aynı otele giderek otele olan borcunu ödüyor

- O sırada Rus müşteri odadan geri dönüyor ve odayı beğenmediğini söyleyip 100 USD parasını da alarak kasabayı terk ediyor.

- Rus müşterinin bu ziyaretinden somut olarak hiç para kazanan olmuyor, ancak:
Tüm kasaba borcundan kurtuluyor ve geleceğe güvenle bakıyor !!!"

Bu döngüyü bozan tek faktör vardır ki onun adını kapitalizm "faiz" koydu. Bu döngüde "ortaya çıkarılan" artıktır. Ayrıca kapitalizmin anlam karşılığıdır "faiz" kelimesi. Faizin kalktığı bu döngü ise komünizmi meydana getirir. Yani gerek kapitalizm gerekse komüznizm aslında aynı boktur bu döngüde. Aralarında sadece faiz denen küçücük bir fark var...
Ceza söylüyor, FARK VAR!

















Hamiş 1 : Sevgili X Bankasındaki müşteri temsilcim gerçekten işini eksiksiz ve iyi yapan bir bankacıdır. Öyle ki böyle bir e-posta mesajının ekine son dönem gecikmiş kredi kartı borcumun "faiziyle birlikte" XXX TL olduğunu bildiren bir yazı eklemeyi de unutmamış. Eşşoğlueşşek.


Hamiş 2 : Sayın blogır, lütfen "Tüm kasaba borcundan kurtuluyor ve geleceğe güvenle bakıyor" cümlesi ile ilgili esprilerini bizimle paylaşma.

13 yorum:

Melih Dere dedi ki...

1. Baştan paradoksal bi durum bu: Tüm kasaba kredi ile iş çeviriyorsa, neden herkes eline geçirdiği ilk nakit ile borç kapatmaya çalışıyor. X bankanın müşteri temsilcisi kandırmış seni:)

2. Zengin ruslar, 100$ verip odaya bakmaya çıkmazlar. Ödemeyi yapmadan önce odaya bakarlar ve parayı öle verirler. Başk türlü nası zengin olsun rus aleyisselam.
3. Hiç bir otel sahibi 100$ lık borcu yüzünden kasada müşteri beklemez. Bekleyenler de otel sahibi değildir zaten.
4. Keşke bu yazıyı hiç yazmayıp, sadece yazının altındaki mavi ve turuncu renkleri ile belirtilmiş karikatürü ekleseydin. O zaman daha net anlardık kapitalizm ile sosyalizm arasındaki farkı.

birfincankahveiçinbirpenny dedi ki...

1. Hikayenin bir başlangıca ihtiyacı vardı. Saol aklıma geldi o X bankanın müşteri temsilcisiyle bugün görüşmem gerekiyordu bi işe yaradın :)
2. Zengin Ruslar diye bir genelleme yapamazsın, bu Rus zengin ama biraz salak, babasından miras kalmış.
3. Otel sahibi müşteri olmadığı için çalışanlarını işten çıkartmış, her işe kendisi koşturuyor.
4. Yazıda anlatmak istediğim nokta aralardında ki fark değildi aslında. belirtmiş olduğum resim ve altındaki yazı sadece benim aciz yorumlarımdı. 100USD ben sana verim de sus :)
5. Hani lan hep birbirimizin postlarında "çok güzel olmuş, çok beğendim" vari yalakalıklar yapacaktık..olm nasıl okuyucu kazanıp popüler olcaz böle..

Melih Dere dedi ki...

:)

yav bi yazıyı ciddi ciddi düşünüp yazmak, ardından yoruma böle ciddi ciddi yazıp, yorum yazarken gülmek, ardından da yorumuna cevap yazan adamın yazdıklarını okuyunca gülmekten yarılmak gibisi yok. Yaşamayı seviyorum sanırım ben :)

birfincankahveiçinbirpenny dedi ki...

dikkat et patlamasın dikişlerin :)

elma dedi ki...

bu mikroekonomi mi oluyomuş.

birfincankahveiçinbirpenny dedi ki...

elma; öyle olduğunu sanıyorum... ama bana yinede güvenme, anladığımı sandığım şeyi aslında yanlış anlamış da olabilirim, zira böyle bir hata benim hayatımda bir blog sayfasında göt olmaktan daha fazlasının olmasına neden olmayacak :)

bahtsız bedevi dedi ki...

Onu bunu bilmem, futbolda da ekonomik modellerde de taktik ve yöntem tek başına bişiy ifade etmez. Ekonomik modellerın %100 başarıya ulaşması ancak ütopyadır. Yönlendirenlerin ilişkileri sonucunda akıbeti belirlenir. Dar alanda kısa paslaşmalarla ekonomiyi tanımlamak ve şöyledir, böyledir demek vık vık ancak. Bu piç oğlu piç insan, kendince bi şeyler uydurup inandırıyor işte. Uydurduklarının zaman içinde aldığı şekle göre yeni şeyler uyduruyor. Kriz nedeniyle en son duyduğumuz "Kapitalizm de komünizm gibi çöktü işte" Sittin senedir bi modele biat edenler de çük gibi ortada kaldı ya da işte yeni bişiyler uydurdular. Biz mikroyu makroyu bırakıp bireysel ekonomimizi yönetelim bence :) Banka habire arıyo minimum ödeme tutarını ödemedim diye. Açıyom mu, hayır! :)

birfincankahveiçinbirpenny dedi ki...

Ekonomi, buldukça bunan insan evladının hiç bitmeyen istek ve taleplerini (bknz: http://birfincankahveicinbirpenny.blogspot.com/2009/03/yogun-bir-is-var-sanki-havada-tik-gibi.html ) elde olanla nasıl karşılanacağını, elde olmayan içinse nasıl kredi sağlanacağını söyleyen bilim dalıdır. Yani bu konu esasen tahmin ettiğimizden çok daha dar. Ama bizim gibi bazı denyoları oyalamak için ortaya atılan, makro,mikro, kamu,iktisadi, işletme vb ekonomi sınıfları vardır ki özü yukarıda ki tanımdan daha fazlası değildir. aslına bakarsan elimize aldığımız para dahi biz salakları oyalamak için. Ekonomi artık para piyasası ile dönmüyor. Her ay başı yüklü miktardaki maaşım :) hesabıma yatar. hesabıma yatan bu parayla tüm giderlerimi ve masraflarımı karşılar yine gerekli gereksiz tüm ihtiyaçlarımı bu hesaptan sağladığım kartta bulunan rakamları benden çıkartıp karşı tarafın hesabına ekleyerek karşılarım. Basit bir matematiksel çıkarma toplama işlemi. İşin özü aslında ben para için çalışmıyorum. Hesabımda ay sonları sürekli sıfırlanan rakamları arttırmak için çalışıyorum. Bu da benim kapitalizmin kıllı kucağına oturduğumu gösteriyor. Sen sen ol, para elinin kiriymiş bilmem nesiymiş demeden nakit kullan. En güzeli tango & cash

bahtsız bedevi dedi ki...

Cashi bulsam kullancam da :) Öğrenci milleti malum, alçakların sürüngeni :)) Çalışma vakitleri eskidendi. Bütçemi yönetmeyi bildiğim için kartta koymazdı.

Maya Monoke dedi ki...

"mikro ekonomi" den nefret ediyorum. fakültede bu isimli bir dersimiz vardı. kulakları çınlasın mı bilmiyorum ama yukarıdaki içerik tam bizim rona hocaya göre bir içerik. acaba kendisi de duymuşmudur bu senin yazdığın hikayemsi kurguyu?
belki de kendi yazıp çiziktirmiştir. yakışır ram onun tarzı. o zamanda nefret ederdim kendisinden bak şimdi de anılarım depreşti.

Melih Dere dedi ki...

penny, şimdi hesabıma baktım ama hala 100$ yatırmamışsın. Ayıp olm, bunu okuyanlar da 100$ aldı da sustu diycekler :)

gregor samsa dedi ki...

benim kabataslak okuduktan sonra delete tuşuna basıp sildiğim forward mailden gelen hikayeden yazı yazılıyor, sonra "yok efendim biz niye popüler olamıyoruz, bizim niye okur kitlemiz yok"

birfincankahveiçinbirpenny dedi ki...

kaideye değer bir konu üzerinde herkes yazı yazar sıkıysa böylesini dene :)

Related Posts with Thumbnails