15 Mart 2009 Pazar

Güneşi gördüm

"Loo loo Mahsun" diye yaşlı bir kadının Mahsun Kırmızıgüle seslendiği klip geldi aklıma bu yazıyı yazmaya başlarken. Gün itibari ile ben de derim ki, allah cezanı versin Mahsun...

Film konusunda ön yargılı olmamayı yıllar önce Clint Eastwood'la öğrendim. Kaldı ki bu adamın yönettiği her film taktire şayandır. Mahsun'un ilk filmi Beyaz Melek'i elimde olmasada ön yargılı olarak izlemiştim ve ondan kesinlikle beklemediğim bir performans gördüm. Son filmi güneşi Gördüm'ü de beyaz melek'in referansı ile bu akşam izledim.

Film hakkında çok fazla detay girmeyeceğim ki anlatmaya kalkarsam geniş bir özet çıkarmam muhtemeldir. Biraz Çağan Irmak'lık vardı filmde. Nasıl Çağan Irmak filmlerinde hep "ağlayın lan burda" tarzı hareketler ile gerek Babam ve Oğlum gerekse Issız Adam'da izleyiciyi ağlatmayı planladıysa Mahsun'da benzer sahnelerde bulunmuş. Eklemek isterim ki hiç bir Çağan Irmak filminde ağlama gereği duymadım. Mahsun'un, Çağan'dan farklı olarak bunu film boyunca defalarca tekrarlatması ve izleyiciyi salya sümük bırakmasıydı. Filmin Apache helikopterleri ile terörist sığınaklarını vurmasıyla başlayan girişi çok beğendim. Bu beni Türk'lerinde çok iyi bir savaş filmi yapabileceği konusunda heyecanlandırdı. Türk-Kürt ve PKK-Asker ilişkisinide çok ince ve oldukça oturaklı işlemiş. Filmi izlerken Avrupa ile Türkiye kıyaslarına ilk anda olumsuz tepki versemde daha sonra mantıklı düşünerek helal olsun diyor, insanlığa verilen önemin ve devletten ne beklememiz gerektiğini izleyiciye, kendine göre ve bana görede başarılı bir şekilde göstermiştir. Özellikle "yau biz kasabaya gidene kadar en az on kez arama yapılıyo gurban, kaç tanede ülke sınırından geçtik ne soran var ne durduran var" gibi eleştirici ve esprili repliklerde de başarılı idi.

Olumsuz yönleri ise filmin biraz dağınık olmasıydı. PKK-Asker ilişkisi, her iki tarafın arasında kalan halkın dramı, o halkın yerlerinden edilişi, köyden şehre gelen mazlum ailenin dramı, eşcincelliği bilmeyen ama eşcinsel olan köylünün şehre gelip travesti olması, töre, evlat acısı, aile dramları derken 3-5 filmde olacak konuları tek bir filmde toplamış. Sanki son filmiymişte aklında olan ne kadar konu varsa hepsini bir filme bağlamış gibiydi. Yinede bu bir sonraki filmini merakla bekleyeceğim gerçeğini değiştirmiyor. Bir sonrakinde çok daha iyi olacağınada kesinlikle şüphem yok. Bunun yanı sıra oyunculuğunada ayrı bir taktir sunmak istiyorum. Bir ara Sean Penn'in Mystic River daki haykırışını hatırladım filmdeki sahnede geçen haykırışını. Bence oldukça başarılıydı. Hele ki o sahneleri çekerken bazı küçük detaylara girmesi ve benzetmeleri bence mükemmeldi. Bu Mahsun'dan bunlar nasıl çıkıyor bilmiyorum ama çok iyi çıkartıyor...

Hani dedim ya yukarıda allah cezanı versin Mahsun diye.
Allah cezanı versin, çünkü herkesi salya sümük bıraktın. Çünkü, yıllardır böyle hönküre hönküre ağlamamıştım. Çünkü, beni bu yüzden hatuna karşı rezil ettin ki iki kuruşluk karizmamı çizdirttin. Çünkü, film bittiğinde ışıklar yandığında ağlak izleri göstermemek ve gizlemek için bana soytarılık yaptırdın. Çünkü, o sırada etrafa baktığımda erkek-kadın herkesin gözü kan çanağıydı. Çünkü, izleyici ışıklar yanıp birbirini gördükten sonra herkes göz yaşlarını saklamak için soytarılığı bırakıp göğsünü gere gere çıktı salondan. Çünkü, film iyi bitmiş kötü bitmiş hiç takmadan, ağlamadan kaynaklanan boşalmanın rahatlığı ile huzur içinde çıktım filmden.
Allah cezanı versin, çünkü her türlü boşalmanın bir kez daha ne kadar güzel olduğunu hatırlattın.

7 yorum:

Maya Monoke dedi ki...

ehe, ehe ağlamış, ağlamış işte!! :)
adamın kendinden beklenmeyecek şeyler yaptığını kabul ediyorum. ama böyle söylerken kim bilir belki de ön yargılı olduğumuzu gösteriyoruz. henüz gitmedm. ben de seyredeceğim. yanima güneş gözlüğü alayım. çıkışta onu takarım. böylece kimse ağladığımı anlamaz... (zekice değil mi?)!!

birfincankahveiçinbirpenny dedi ki...

seans bitiminde salondaki hava neticesinde durumu pek takmıyorsun. zira biz saloncak ağladığımız için yalnız olmamasının verdiği rehavete kapılıyorsun .)

Melih Dere dedi ki...

kardeşim, adam kro diyorum sana kaç gündür, sense hala adamın filmini seyrediyorsun. Üstelik seyretmekle de yetinmeyip salona gidip zırıl zırıl ağlıyon :) Bunu filmleri işin gibi görmene vererek seni affediyorum.

Şaka bi tarafa ben de seyretmek isterim tabi hele ki recep ivedik filminden sonra güneş görmek bana da iyi gelicektir. Ama tv ye düştüğünde. Filmin özellikle kış aylarına denk getirilmesi de bir p.r. başarısıdır. Güneşe hasret, souktan nasırlaşmış bedenler güneş denilince bile irkilecektir. Ha elbette mahsun yönetmendir, alem buysa kral yönetmen de mahsundur :)

birfincankahveiçinbirpenny dedi ki...

sen filmi bi izle..izledikten sonra ağlayıpta ağlamadım diyenin götünde çıban çıksın emi .)

Mihman dedi ki...

mahsun'da verilecek mesaj kaldı mı acep. kumarda bütün parasını yatırmış gibi... bu işlerden anlıyor aslında, biraz da türkiye'nin başka yörelerini etüd etsin. :)

birfincankahveiçinbirpenny dedi ki...

batıya karşı doğu'yu savunma halleri var...bir daha ki filminde de iç anadoludan daha batıya gideceğini sanmıyorum

gribulut dedi ki...

evet benim yazıyla paralel olmuş :)

Related Posts with Thumbnails